Agnes Guttormsgaard

Agnes Guttormsgaard

Deltaker ANSA Juvenarte 2026

Billedkunst

Master i Visuell Kommunikasjon ved Konstfack i Stockholm, Sverige

Om kunstneren

Jeg heter Agnes Guttormsgaard. Jeg er illustratør og tegneserieskaper med base i Oslo, og tok min master ved Konstfack i Visuell Kommunikasjon i Stockholm i Sverige.

Jeg er opptatt av hvordan tegning kan være både intuitivt og teknisk, personlig og konseptuelt. Jeg jobber digitalt og eksperimenterer med funksjoner som lar meg manipulere tekstur, farger og komposisjon på måter som ikke ville vært mulig på papir.

I mitt arbeid prøver jeg ofte å stoppe tiden litt. Gjennom tegning utforsker jeg hverdagens mange sammensatte følelser, hvordan vi blir både nære og fjerne for hverandre.

Bidrag

«Next Level«

I mitt bidrag utforsker jeg ambivalens gjennom en serie på fire tegninger kalt «Next Level», som tematiserer oppvekst i 2025. Jeg ser på hvordan gaming både kan være fint og problematisk, og trekker paralleller til invaderende arter; noe som i utgangspunktet ikke virker skadelig, men som gradvis endrer miljøet rundt seg.

Jeg har sett på arter min ti år gamle bror vokser opp med, som i dag er oppført som «svært høy risiko» på Fremmedartslista 2023. En fin blomst, en søt kanin, en kul marihøne – alt ting han nok vil minnes som positive, men som endrer norsk natur i dag. Gaming er og sammensatt: en portal til mye, men og en tidstyv som forskyver andre ting. Jeg fascineres av barns forhold til gaming: engelsk slang, daily challenges, vold og krig. Det kan virke fremmed utenfra, men samtidig er det noe fint med å ha sin egen verden som ung, et domene der man vet alt det er verdt å vite.

Foto: Agnes Guttormsgaard
Foto: Agnes Guttormsgaard

Teksten som flyter nedover verkene er inspirert av ting min bror sier, basert på spill vi har spilt sammen. Fonten er laget av hans håndskrift, som en praktisk forlengelse av hvordan språk og teknologi former barn i dag.

De fire plakatene er printet med risografi på A3, i fargene blå og svart. Trykkmediet riso ligger et fint sted mellom det analoge og digitale, og gir en taktil kvalitet.

Selv om jeg tegner digitalt, er hånden alltid med. Linjene er tegnet for hånd, men overflatene er i stadig endring. Jeg ser på det jeg gjør som en naturlig del av hvordan mange unge jobber med tegning i dag, der skjerm og har en viktig plass.

Alle foto: Agnes Guttormsgaard