Sofie Desirée Maritvold

Sofie Desirée Maritvold

Deltaker ANSA Juvenarte 2026

Utøvende musikk

Master i utøvende klassisk musikk ved Kungliga Musikhögskolan, Stockholm, Sverige

Om kunstneren

Sofie Desirée Maritvold er en 23 år gammel saksofonist fra Nesodden. For tiden studerer hun en master i klassisk utøvende musikk ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, med spesialisering i solo- og kammermusikk. Hun har deltatt i flere prosjekter som solist, kammer- og orkestermusiker, bl.a. Svensk musikvår, PRISMA festivalorkester i British Columbia, Canada og Festspillene i Elverum med Ungdomssymfonikerne. Gjennomgående i hennes kunstnerskap er ønsket om å fremme saksofonen som klassisk instrument, belyse kvinnelige komponister og å spre musikalsk glede.

Bidrag

Bidraget er del av av masterprosjektet «In the margins». Prosjektet har som mål å belyse kvinnelige komponister som har skrevet for saksofon, samt løfte frem de kvinnelige utøverne som var tidlige med å bruke saksofonen som et klassisk instrument.

I dette delprosjektet, konserten, var målet å utfordre konseptet av en feminin stil. Konserten består av to stykker; «Variations Pathétiques» av Ida Gotkovsky og «Beyond these Hills» av Carl Anton Wirth. Ida Gotkovskys stykke er kraftfullt og teknisk, mens Carl Anton Wirth har skrevet et lyrisk og vakkert stykke. Kunsthistorikeren Linda Nochlin argumenterte i sitt essay «Why Have There Been No Great Women Artists» for at kvinnelige kunstnere får sin påvirkning fra deres kunstneriske tradisjon og samtiden, og ikke noen form for iboende kjønnsbestemt stil. «Variations Pathétiques» og «Beyond these Hills» settes opp mot hverandre i dette programmet, men sammen skaper de likevel en variert musikalsk enhet.

Den franske komponisten Ida Gotkovsky er en sentral del av masterprosjektet. Hun har komponert for en variert rekke av ensembler og instrument, men har skrevet særlig mye for klassisk saksofon. «Variations Pathétiques» ble skrevet som pliktstykke til en konkurranse på Conservatoire national de supérieur de musique et de dance de Paris (CNSMDP), hvor Gotkovsky fortsatt er professor i komposisjon. Tanken med stykket var «…to include the saxophone in the repertoire of the orchestra; it is a way to impose and defend it and to enrich its own repertoire.» «Variations Pathétiques» er en av Gotkovskys mange bidrag til å styrke saksofonens plass innen den klassiske musikken, og dette er noe masteroppgaven og konserten «In the margins» har som mål å gjøre mer allment kjent.

Gotkovskys credo «Å skape en universell musikalsk kunst og å samle det musikalske uttrykket gjennom tidene ved hjelp av et moderne musikalsk språk med kraftfulle strukturer», er en tradisjon som Gotkovsky har startet og som jeg ønsker å fortsette.