Sanna Sønstebø

Sanna Sønstebø

Deltaker ANSA Juvenarte 2026

Performance

Bachelor i Fine Arts ved Leeds Arts University, Storbritannia, og master i Fine Arts ved Kunsthøyskolen i Oslo

Om kunstneren

Sanna Sønstebø (f. 1999) skaper instruksjoner og konseptuelle rammeverk som utgangspunkt for tekst-, video- og performance-verk. Hun jobber med hverdagslige mønster og forutsigbare situasjoner, og har som intensjon å fremmedgjøre disse gjennom prosjektene. Sanna har en BFA fra Leeds Arts University i 2019 og en MFA ved Kunsthøyskolen i Oslo.

Hun har deltatt i utstillinger på Kunstnernes Hus i Oslo og Assembly House i Leeds med kunstnerkollektivet We Didn’t Fancy, samt kunstner-oppholdet #23 Understanding Intelligence hos Praksis i Oslo i 2022. Hun har nå praksisplass på galleriet flat1 i Wien gjennom Erasmus+ internshipordningen.

Bidrag

«Departures»

Audioguider brukes hyppig i store museer. De snakker ofte om verkets opprinnelse, kunstnerene bak dem, og tidsperiodene de ble laget i. Audioguidede turer er en form for historiefortelling. De forteller oss hva vi bør trekke vår oppmerksomhet mot, og hvorfor vi burde gjøre det.

I «Departures» ble de besøkende i utstillingen hold\ på Kunstnernes Hus i 2025 invitert til å høre på tre forskjellige oppdiktede fortellinger om hvordan de andre verkene i utstillingen var sammenkoblet. Disse audioguidene var basert på verkene i rommet, men var spekulative og fiktive. Guidene er som sagt ikke representative for hva kunstnerene egentlig mener.

I stedet fant lytteren på tre forskjellige steder i utstillingen: øretelefoner og MP3-spiller, tekst med bakgrunnsinformasjon om fortellerstemmen, og et innrammet objekt som relaterte til fortelleren.

Figurene var som følger:

  • En turist som var overbevist om at verkene i gruppeutstillingen var laget av kun én kunstner, og hadde som hensikt gjennom opptak å overbevise oss om det samme.
  • En maur som hadde forvirret seg inn i en av utstillingens bakre rom og lette febrilsk etter mat å spise.
  • En utstillingsvakt som passet på en utstilling i de samme rommene i 1995, og på den tiden drømte frem en fremtidig utstilling som ville hende her (akkurat denne figuren er basert på en av de få tilfellene på Kunstnernes Hus hvor de faktisk har hatt en utstillingsvakt).

Verket hadde som hensikt å utforske hvordan informasjonen vi får om kunsten vi ser på, rammer inn måten vi oppfatter den på; helt fra stemmen og måten en person snakker på, til historiene disse stemmene velger å snakke om.

Bidrag Sanna Sønstebø
Bidrag Sanna Sønstebø
Bidrag Sanna Sønstebø
Bidrag Sanna Sønstebø
Bidrag Sanna Sønstebø

Foto: Sanna Sønstebø