
Mario de la Ossa Sætre
Deltaker ANSA Juvenarte 2026
Fotografi
Master i Fine Art Photography ved Pratt Institute, New York, USA
Om kunstneren
Arbeidet mitt kretser rundt undersøkelser av maktstrukturer og hvordan vi formes av dem. Denne rammen springer ut av egen bakgrunn: født i Costa Rica, oppvokst i Norge, oppdratt av to statsvitere i to ulike samfunn. Å manøvrere dette har gitt meg et dobbelt blikk – en samtidig erfaring av tilhørighet og fremmedgjøring – som preger hvordan jeg forstår ulike perspektiver vi tilegner oss og deres sosiale strukturer. Som et brudd med en forventet akademisk retning valgte jeg håndverksfaget, tok fagbrev som elektriker og arbeidet flere år i yrket. Dette utvidet forståelsen min av klassestrukturer og hva som styrer livsvalg. Et gjennomgående trekk i praksisen min er derfor å undersøke hvilke mønstre som får oss til å innordne oss samfunnets normer og forventninger.
Da jeg flyttet til Oslo oppdaget jeg fotografiet som språk. Studietiden ved Bilder Nordic School of Photography ga en intens inngang til mediet og synliggjorde friksjonen mellom dokumentar og kunst. Jeg utviklet tidlig en interesse for hvordan fotografiet både kan tilsløre og avsløre – og hvordan bilder konstruerer virkelighet snarere enn å gjengi den. Dette ble videreført ved Kunstakademiet i Bergen, der prosjektene mine undersøkte makt via samarbeid, kunstig intelligens og dokumentarens grenser. Arbeidene ble tidlig antatt til viktige norske kunst- og fotoutstillinger, noe som har styrket retningen jeg følger i dag.
Ved siden av den kunstneriske praksisen min Bergen arbeidet jeg aktivt innen studentdemokratiet, med verv fra fakultetsnivå til Universitetsstyret. Her var jeg opptatt av å løfte fram nysgjerrighetsdrevet forskning og å skape rom for kritisk diskusjon, samarbeid og kollektiv utvikling – verdier som ligger tett på min egen forståelse av kunstnerisk arbeid.
Det siste året har jeg søkt en stadig dypere spesialisering i fotografiet. MFA-studiene i USA markerer en ny fase i denne undersøkelsen: et møte med en annen visuell kultur, andre politiske sammenhenger og et annet trykk i diskusjonen om makt, representasjon og kunstens rolle.
Jeg ser denne perioden som en videre tilspissing av et arbeid som startet i Norge og Costa Rica, men som nå fullføres i et større, transatlantisk perspektiv. Målet er å bringe denne erfaringen tilbake til Norge, som en utvidet forståelse av hvordan bilder opererer, hvilke strukturer de inngår i, og hvordan kunst kan forhandle med dem.
Bidrag
“Once Upon A Time In America”
Med en bakgrunn mellom Costa Rica og Norge, og formet av studiene mine i USA, reflekterer arbeidet mitt over hvordan bilder beveger seg på tvers av grenser og kulturelle forestillinger. Jeg er interessert i hvordan det todimensjonelle kunstfotografiet som fysisk objekt kan utfordre betrakteren – ikke gjennom sjokk, men gjennom subtile modulasjoner av tonalitet – og skape en bevissthet eller skepsis, til egen betrakning.
Prosjektet “Once Upon A Time In America” undersøker fotografiets ustabile posisjon i samtidskulturen, der bilder samtidig former kollektiv hukommelse og mister autoritet gjennom manipulasjon, iscenesettelse og digital sirkulasjon. I dette spennet blir fotografiet et felt der spørsmål om virkelighet, troverdighet og kulturell påvirkning stadig må forhandles på nytt.
Jeg arbeider med enkeltstående bilder som iscenesetter møtepunkter og trekker på kulturelle troper og visuelle koder som både virker gjenkjennelige og foruroligende. Fotografiene motsetter seg entydige tolkninger og balanserer post-fotografiske strategier med poetisk tvetydighet. I stedet for å jakte på dokumentarisk sannhet, undersøker jeg hvordan bilder opererer: hvordan de eksponerer selve blikket, og hvordan betrakteren forhandler med usikkerhet og gjenkjennelse.




Foto: Mario de la Ossa Sætre