Hva kan jeg bruke juridisk bistand til?
Hvis du har ANSA studentforsikring, er juridisk bistand én av de mange fordelene som er inkludert. Lurer du på hva du kan få hjelp med og hvordan du benytter deg av tjenesten? Det får du svar på her!

ANSA studentforsikrings juridiske bistand innebærer at du får juridisk rådgivning og støtte dersom det oppstår en situasjon hvor du kan få behov for advokat.
Det spiller ingen rolle om behovet oppstår i studielandet, eller om du er på fritidsreise i et annet land. Så lenge du har ANSA studentforsikring, har du rett på hjelp!
Forsikring er ikke inkludert i ANSA-medlemskapet
Vær oppmerksom på at du ikke automatisk er forsikret selv om du har medlemskap i ANSA. Forsikringen må kjøpes etter at du er blitt medlem. Har du ikke ANSA studentforsikring?
Hva kan jeg bruke juridisk bistand til?
Du kan få inntil fem timer juridisk rådgiving i året. Dersom forsikringen din gjelder for seks måneder, har du fem timer i løpet av forsikringsperioden. Rådgivingen gis av Legal24 Advokatfirma.
Med juridisk bistand kan du få rådgivning innenfor disse rettsområdene:
Husleierett
- Få hjelp med å lese gjennom husleiekontrakt før du bestemmer deg for å signere.
- Få rådgivning dersom det oppstår konflikter i leieforholdet, for eksempel om vedlikehold eller skader på leieboligen, eller feil i husleie eller fellesgjeld.
Private kjøp og salg
- Gikk ikke handelen som smurt? Du kan få hjelp til å finne ut hva du har rett på.
ID-tyveri
- Få hjelp dersom du opplever at noen har misbrukt din identitet
Eksempler på saker fra ANSA-medlemmer
Eksemplene er gitt av Legal24
Medlemmet ringte inn med henvendelse om vi kunne bistå med å gjennomgå leiekontrakten på forhånd av kontraktsmøtet med utleier.
Dette var en hastesak og ble prioritert umiddelbart da saken ble opprettet. Avtalen ble gjennomgått grundig, og medlemmet fikk råd om depositum og fordelingen av leien. Medlemmet fikk også tips om at de bør dokumentere leilighetens stand ved innflytting, da det er mer normalt at utleier holder igjen en betydelig del av depositumet i Danmark, hvor leieobjektet befinner seg.
Det ble brukt 2,5 timer på saken, medlemmet har fått god veiledning og forhåpentligvis unngår medlemmet tvist eller konflikt med utleier nå medlemmet skal flytte igjen. Medlemmet har også spart 5 500 kr i advokatkostnader.
Medlemmet har leid en leilighet i Danmark og vært på utveksling der. I ettertid har utleier hevdet at klient er ansvarlig for skader på en benkeplate og har holdt igjen depositum. Depositumet utgjør ca. 36 000,- NOK.
Vi har gitt fortløpende råd til medlemmet. Utleier har vist til at depositumet nå skal betales til klient, og vi venter på bekreftelse på at saken har funnet sin løsning. Det er brukt 2 timer hittil i saken, og medlemmet har spart 5000 kr i advokatkostander og får tilbake sitt depositum på kr 36 000.
Medlemmet tok kontakt med oss for to ulike forhold. Først hjalp vi medlemmet med å si seg løs fra leieforholdet da leieobjektet var av dårlig standard, sett hen til kontrakten mellom dem. Dette løste seg.
Deretter tok klient kontakt med oss, hvor vi gikk igjennom ny leiekontrakt til ny bolig. Det ble gjort oppmerksom på depositumsordningen som fulgte av avtalen, og det ble gitt generelle råd om hva som er viktig å tenke på når man inngår en leiekontrakt, samt at medlemmet bør dokumentere standarden på leiligheten da han flytter inn.
Klient fikk ordnet en sikker depositumsordning tilsvarende som følger av den norske husleieloven. Dette skaper mer sikkerhet for leietakeren den dagen han flytter ut av leiligheten. Totalt ble det brukt 4 timer, spart 10 000 kr i advokatkostander.
Medlemmet har tatt kontakt med oss for råd i forbindelse med avslutning av leiekontrakt. Dette da det er mye mugg og fuktproblemer i leiligheten som klient leier i Storbritannia. Saken pågår nå.
Det er brukt 2,5 timer i denne saken pr. i dag. Vi har over telefon gitt tips og innspill til hvordan medlemmet kan oppstille en mer formell e-post til utleier som tar høyde for medlemmets situasjon og bakgrunnen for at han ønsker å avslutte leieforholdet, samt be om prisavslag ut leieperioden.
Mest sannsynligvis vil denne saken løse seg, og vi venter på bekreftelse fra medlemmet på en løsning i saken. Medlemmet har foreløpig spart 5 500 kr i advokatkostander og forhåpentligvis løser saken seg slik at medlemmet slipper videre konflikt med utleier.
Hvordan foregår rådgivningen i praksis?
Rådgivingen foregår hovedsakelig over telefon, chat eller videosamtaler. Du kan dele dokumentasjon med advokatene slik at de får bedre forutsetninger for å bistå deg godt i saken.
Legal24 står for all innledende bistand.
I tillegg tilbys det oppfølgende bistand i disse landene, forutsatt at forsikringen din dekker studieopphold i et av dem:
- Danmark
- Italia
- Storbritannia
- Sverige
- Tyskland
- Østerrike
Trenger du rådgivning?
Kontakt Legal24 via
- E-post: ansa@legal24.no
- Telefon: +47 21 51 98 30
Hold deg oppdatert på ny informasjon fra ANSA Forsikring

Ikke glem forsikring i utlandet!
Du er ikke automatisk forsikret når du kjøper medlemskap i ANSA. En vanlig reiseforsikring er ikke nok når du skal studere utenlands, men ANSA studentforsikring er derimot skreddersydd for deg som skal studere utenfor Norge. Den er kun for medlemmer av ANSA.