
Christophe Kvalheim Boulmer
Deltaker ANSA Juvenarte 2026
Design
Master i Contextual Design ved Design Academy Eindhoven, Eindhoven, Nederland
Om kunstneren
Praksisen min utforsker slitasjen som fortærer materielle og narrative tradisjoner over tid. Ut i fra dette utgangspunktet oversetter jeg de dagligdagse ritualene som vi ofte utfører i et forsøk på å forskyve eller fremheve forfall.
Jeg er utdannet møbeldesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo (BA), nyutdannet i kunst og design fra Designakademiet i Eindhoven (MA) og arbeider eksperimentelt med treverk parallelt med alternative arkiveringsmetoder av lyd, lukt og smak. Tidligere har jeg bl.a. stilt ut på utstillinger v. Pyton (Oslo), DeFabriek (Eindhoven), The Couch (HET HEM,Utrecht), Vienna Design Week, og fremført på Nasjonalmuseet (Oslo).
Formspråket mitt er like ømfintlig som den er uærbødig. Jeg trives i fallgruven mellom tradisjon og minne; gjennom en rekke medier utfordrer jeg det ideologiske rammeverket for konserveringspraksiser og nasjonal identitet.
Bidrag
«You Rest, You Rust»
Til tross for den globale fascinasjonen for skandinaviske hytter, blir artefakter som peisen ofte avkontekstualisert i vestlig folketro. Avskåret fra sin teknologiske struktur skaper såkalt «hytteporno» en illusjon av tidløs tilhørighet i uberørt natur (Finn Arne Jørgensen, «Why Look At Cabin Porn?», 2015, Duke University Press). I «You Rest, You Rust» rekontekstualiseres peisen som et sted for å gjenoppfinne ritualene og lydlandskapene til den norske hytta.
Prosjektet svarer spekulativt på utfordringen om hvordan peisen som arkitektonisk fragment kan fungere utover sin opprinnelige funksjon, i et forsøk på å remystifisere hjemmets arketype.
Kjernen i arbeidet er en oversettelse i treverk av en funksjonalistisk peis, integrert med innebygd høyttaler og en MIDI-kontroller som reagerer på trykkendringer i treet. Interaksjonene utløser og forvrenger en serie lydverk.
Det siste året har jeg forsket på hvordan håndverkstradisjoner, lyd og lukt fremkaller stedsspesifikke minner og tilknytning som bygger opp under etterkrigstidens moderne nasjonsbygging. Dens ideologi, som sprang ut av det norske bondesamfunnets asker gjennom bonderomantikken, utviklet seg som en løsning på det urbane samfunnets press og plassmangel. Simulasjonen av bondelivstilen, med et performativt fokus på nøkternhet, hvile og tidløse rutiner, tilbød en løsning for fritidsbehovet til raskt voksende familier, som i løpet av 1900-tallets andre halvdel erobret grensene av det bebodde og skapet rekreasjonelle generasjonsboliger.

Hyttas paradoks er tydelig: den lover varighet, men fremhever samtidig forgjengelighet. Vedlikeholdsrutinene – arkivering, konservering, reparasjon eller bevisst forråtnelse – avslører forfallets uunngåelighet og skjørheten i kulturarvfortellinger. Den skjørheten avslører et tomrom: I søken etter forankring gjenskaper vi bare fraværet av den.
Gjennom utstillingsperioden eksperimenterte jeg med formidlingsstrategier som forsterker opplevelsen av verket, ved å gjøre peisen til en scene for en serie performancer, som blant annet en iskrembar hvor jeg serverte is med smak av røkt furu fra Hvasser (Tjøme, Vestfold), flere DJ-setts av ny, norsk elektronisk folkemusikk, samt en fremføring av et originalt lydverk, en versjon av «Kringsatt av fiender»(Nordahl Grieg) bearbeidet fra vindharpeopptak tatt opp på Verdens Ende (Tjøme).
Ved å behandle tradisjon som en performativ handling, gjør «You Rest, You Rust» peisen om til en terskel: mellom håndverk og kode, bevaring og erosjon, myte og materiale, og reflekterer over hvordan arvede former kan holdes, forvrenges og gjenskapes.
Alle foto: Christophe Kvalheim Boulmer



