Mange har kanskje drømt om å gå på månen, være med ut i verdensrommet, eller «bare» fly rundt i atmosfæren. Det har i alle fall vært mine drømmer helt siden jeg lekte med lekefly og lekeromskip på gutterommet.

Tekst: Christoffer Laulund, tidligere student ved Embry-Ridde Aeronautical University i Florida.

En annen av mine drømmer, og ett av mine mål, var å utforske verden. Derfor var det aldri tvil om at jeg skulle studere i utlandet. Med en så internasjonal bransje som luftfarten var det også naturlig å se utenfor landets grenser etter et passende studie. Luft- og romfart, eller aerospace som det heter internasjonalt, ble fasiten. I Florida.

Les mer om å studere ingeniør i USA.

Med forbilder som Neil Armstrong (første menneske på månen) og Charles Lindbergh (den første til å krysse Atlanterhavet i fly) startet jeg på studier i Aerospace Engineering ved Embry-Riddle Aeronautical University i Daytona Beach i Florida. USA var et naturlig valg med tanke på at landet har vært primus motor innen luftfarten nesten uten opphold siden dens spede start tidlig på 1900-tallet. Om sant skal sies var navnet Daytona Beach lokkende og kravene for å komme inn på skolen heller moderate, noe som hjelper godt på selvtilliten når søknad skal sendes avgårde.

Kravene til tross er bachelorgraden som aerospace ingeniør ved universitetet en av de mest anerkjente i luftfartsindustrien. Fire astronauter er blant de tidligere uteksaminerte, noe som gir god motivasjon for en håper å kunne sette bena på månens støvete overflate en dag. I dagens økonomiske klima, med de siste års utvikling av NASAs finansiering virker mulighetene forsvinnende små, men drømmer knuses ikke så enkelt. Og skulle det vise seg å bli for tøft er det jo et hav av andre interessante yrker både i og utenfor luftfart.

Aerodynamikk påvirker alt

Studiet til aerospace ingeniør må sies å være et utradisjonelt studium sett med norske øyne. Mulighetene man får med fullført grad er derimot mange, spesielt om man ser litt lenger enn det ganske lands grenser. Ingeniører generelt er veldig etterspurte og aerospace ingeniørkunsten, som kan sies å være en spesialisert gren av den mekaniske, er anvendelig selv om den er spesialisert. Aerodynamikk påvirker stort sett alt som beveger seg og det rene mekaniske gunnlaget i graden er godt nok til å kunne påta seg arbeid i enhver industri.

Ingeniørbygningen: Et hjem utenfor hjemmet.

Det er også flere likhetstrekk med marinteknikk, som er veldig stort i en sjøfartsnasjon som Norge. Ligger hjertet godt forankret i luftfart derimot, er resten av verden et mer aktuelt arbeidssted. Selv om mange store selskaper som Boeing og Lockheed Martin er amerikanske og veldig begrensede for andre enn amerikanere, er det nok av andre store og små aktører i luftfarten som er mer åpne. Og hvor spennende hadde det ikke vært å jobbe som flydesigner i Brasil, rakettforsker i European Space Agency, aerodynamikkforsker for Ferrari, eller prosjektleder for en ny flytype hos Airbus? Selvfølgelig vil det kreve sin mann eller dame, men han eller hun kan jo godt være norsk.

Kunne du tenke deg å studere til ingeniør? Les mer på våre fagsider.

Det beste luft- og romfartsuniversitetet i verden

Det krever en god dose disiplin, motivasjon og arbeid når man skal gjennom alt fra aerodynamiske prinsipper til satelitter i bane rundt fjerne måner. Da er det også godt å ha god tilgang til hjelp. Det som er spesielt med Embry-Riddle, et relativt lite universitet, er at kursene ikke har mer enn 32 studenter i hver klasse. Det fører til at man får veldig god kontakt med professorene, som vanligvis er mer enn villige til å hjelpe ivrige studenter. I tillegg er det lagt til rette for hjelp til selvhjelp via andre flinke studenter på tutoring-senteret som holder åpent hver kveld. Biblioteket er også en fin arena for å utveksle tanker og ideer, og det blir tilbakelagt mangfoldige timer og tomme kaffekopper ved bordene der. Heldigvis ligger Starbucks vegg i vegg.

Deler av skolens flyflåte, med Daytona International Speedway i bakgrunnen.

Som i Norge spenner fagene over et ganske vidt spekter og starter med basisfag i matematikk, fysikk og generelle studier før det braker løs med de mer spesialiserte fagene. Selv er jeg så vidt igang med de spesialiserte fagene og kan ikke skrive stort mer utfyllende om dem enn det navnene av kursene selv forteller: Aerodynamics, Space Mechanics, Airplane Stability & Control, Aerospace Structures og Aircraft Design, for å nevne de mest sentrale innenfor min konsentrasjon. Studiet i Aerospace Engineering har nemlig tre konsentrasjoner: Aeronautics, som handler om flydesign og aerodynamikken rundt fly; Propulsion, hvor fokuset er rundt flymotorer; og Astronautics, hvor elevene lærer mer om konstruksjoner i verdensrommet og rakettdrevne fartøy.

En liten flytur i helgen

Embry-Riddle er et rent luft- og romfartsuniversitet. Det vil si at uansett hvilken grad man tar ved universitetet, det være seg ingeniør, business eller sikkerhet, er fokuset rettet mot luftfartsindustrien. Det er også til enhver tid rundt tusen piloter i trening ved universitetet. Dette skaper et unikt miljø hvor praten fort handler om flyving eller det som rører på seg innenfor bransjen. Det er heller ikke uvanlig å ta seg en liten flytur en helg, forutsatt at det er tilstrekkelig med midler igjen fra Lånekassen, eller hvor enn pengene måtte komme fra.

Å studere i utlandet var alltid noe jeg hadde i tankene. Spennende utfordringer i fjerne(re) strøk lokket, og det er absolutt noe jeg kan anbefale. Å studere noe innen luftfart anbefales om mulig enda varmere. Studiet er interessant og mulighetene, i alle fall i drømmene, mer spennende enn noe annet jeg kan tenke meg. En drøm forblir akkurat dét om man ikke forsøker å gjøre noe ut av den.

 

Har du lyst til å studere i USA kan du lese mer her.

Bannerfoto: Chad Horwedel, Flick